כוכב נולד 9 – ריאליטי או תחרות כשרונות?

כוכב נולד 9 – ריאליטי או תחרות כשרונות?

במשך זמן רב תהיתי אם ניתן להגדיר את כוכב נולד כתוכנית ריאליטי. נכון, מדובר בתחרות ארוכה שבמהלכה מודח בכל תוכנית (או שתיים) מתמודד בדרך אל הגמר ונכון, מדובר במסחטת כספים בצורה של מסרונים, אבל יש שופטים (אם אפשר לקרוא להם ככה) והבחירה בין המתמודדים היא על בסיס כישרון ולא על בסיס אישיות מוטלת בספק כמו באח הגדול. במשך הרבה זמן נטיתי להגדיר את התוכנית כתחרות כשרונות עם סממנים של ריאליטי. כל זה השתנה בעונה הנוכחית.

זה התחיל באודישנים שבניגוד לעונות הקודמות שהתמקדו בעיקר בשירה (ובפאלטות), הפעם ההתמקדות היתה באנשים. כמעט אצל כל מתמודד שהופיע באודישנים זכינו לראות קטע וידאו שהוא צילם באמצעות מצלמות שחולקו באזור. כמעט לכל מתמודד היה סיפור אישי מרגש וכואב שהוא טרח לספר למצלמה האישית שחולקה לו, למראיינים מטעם ההפקה וכמובן לצביקה הדר והשופטים. אם בעונות הקודמות יצא לנו להתוודע לסיפור או שניים, העונה קיבלנו את כל מוכי הגורל ישירות למסך ללא פילטר.

בד”כ אחרי שנגמרים האודישנים עוברים מיידית לשידור חי מהאולפן. העונה החליטו לשים בין לבין חלק חדש בתחרות – מבחן הקהל. בתוספת החדשה הזאת, שאינה בשידור חי, נבחנים המתמודדים שהתקבלו לנבחרת מול קהל חי שציוניו מהווים 25% מהציון ומול השופטים שציוניהם מהווים 75% מהציון. 3 המקומות האחרונים שרים סולו נוסף והפעם ההצבעות מתחלקות בין הקהל בבית (67%) והשופטים (33%). אם חשבתי רגע שכאן יסתיים החלק של ה”ריאליטי” ותתחיל התחרות, טעיתי ובגדול.

במהלך כל ביצוע שהיה עד עכשיו ב”מבחן הקהל” ראינו את המתמודד לא יותר מ 50% מזמן השיר. מה הראו לנו בשאר הזמן? את הפנים הרציניות של השופטים, את ההערות המתחכמות של מרגול ואת המשפחה. בעיקר את המשפחה. ואת הדמעות שלהם. ואת הדעות שלהם על השופטים. ואת ההתרגשות שלהם. וכמה שהביצוע נגע בהם. ו… כל דבר שהוא לא הביצוע. אה כן, כ-20% מהזמן שכן הראו לנו את המתמודד שר דאג הבמאי לצלם אותו מאחורה כדי שלא נוכל באמת להנות מההופעה.

באופן חוזר ונשנה בעונות השונות של כוכב נולד מלמדים את המתמודדים על חשיבותה של ההגשה. כמה פעמים שמענו אותם חוזרים על המנטרה “להיות זמר זה לא רק קול יפה”. כמה פעמים שמענו את צדי מרצה על חשיבות ההעמדה והאופן שבו האומן מגיע ונוגע בקהל. אבל כל זה לא מעניין באמת את מי שעורך את התוכנית. מבחינתו מה שמעניין זה הסיפור שמאחורי האומן ומי יודע, אולי את רוב העם זה מה שבאמת מעניין. אבל במצב כזה בשביל מה לעשות כוכב נולד? אפשר פשוט ללכת על עוד עונה של האח הגדול ולתת להם רק משימות קריוקי.

נכון לרגע זה, כוכב נולד 9 היא תוכנית ריאליטי עם נגיעות של תחרות כשרונות. וחבל.

logo

Related posts

המיזם – דרושה עוד השקעה

המיזם - דרושה עוד השקעה

הרעיון מאחורי המיזם הוא דווקא נחמד. קחו יזמים והעמידו אותם בפני קהל "משקיעים" שלא באמת צריכים להוציא שקל מהכיס שלהם, אלא רק להחליט איזה מיזם שווה יותר ולתת לו 100,000 שקלים וירטואליים שאולי יהפכו לאמיתיים. הביצוע, לעומת זאת, קצת לוקה בחסר.

משחקי השף – דה-ווייס בגרסת הטעם

משחקי השף - דה-ווייס בגרסת הטעם

לא התפלאתי שרגע לפני שמשחקי השף עלתה לאוויר החליטו במאסטר שף להוסיף גם הם טעימה עיוורת. אבל לקשת אין יותר מדי ממה לחשוש. בשתי התוכניות הראשונות שלה משחקי השף נכשלת במקום הכי חשוב לתוכניות ריאליטי - לגרום לנו להזדהות עם המתמודדים ועם השופטים.

היפה והחנון 4 – בינתיים מאכזב

היפה והחנון 4 - בינתיים מאכזב

הפרק השני של תוכנית ריאליטי אמור להיות הפרק שבו אנחנו באמת מתחילים להכיר את הדמויות, את הדינמיקה ביניהם ולראות משימות מעניינות מצחיקות וכיפיות. רק חבל שהכל נשאר מעושה ולא אמין.

0 Comments

  1. זיו לפיד 12 בApril 2012
    הגב

    לדעתי זה ריאליטח
    ולא משהו שאמור להוציא כשרונות

Leave a comment