כשסוזן פגשה את פול (וביאנקה)
בימים האחרונים הרשת לא מפסיקה לדבר על סוזן בויל (לינק לגירסה המלאה) הבתולה הכעורה בת ה 47 שלא התנשקה מעולם אבל הגיעה לתוכנית הכשרונות עם החלום להיות זמרת מקצועית כמו איליין פייג`. אותה בחורה שכבר כשהציגה את עצמה בתוכנית כולם צחקו עליה וידעו שהיא הולכת להביך את עצמה כמו הרבה אחרים לפניה. אותה בחורה שמרגע שפתחה את הפה והתחילה לשיר השתיקה את כל האולם ואז הרימה אותו כשקיבלה את מחיאות הכפיים הסוערות.
מה שמדהים אותי בסיפור הזה הוא לה התגובה של הקהל בתוכנית וגם לא העובדה שהאנשים היו ציניים בהתחלה ומפרגנים בסוף. אני מכנה את זה תסמונת סינדרלה. אנחנו אוהבים סיפורים על אנשים שהגיעו מכלום והצליחו ברגע אחד להגיע לגדולה. מה שמדהים אותו זה שכמעט אף אחד לא משווה את המקרה של סוזן בוייל למקרה של פול פוטס.
פול פוטס הוא מוכר טלפונים סלולאריים שמנמן בעל שיניים עקומות, שרצה לשיר אופרה. הוא הגיע לאותה תוכנית שנתיים קודם לכן, גרר גיחוכים ומבטים מזלזלים וברגע שפתח את הפה הוא העמיד את הקהל על הרגליים.
ואם כבר אני בשוונג, אז כדאי להזכיר גם את ביאנקה ריאן, ילדה בת 11, שבשנת 2006 הפתיעה את כל הקהל של הגירסה האמריקאית של התוכנית כששרה עם קולה המדהים
מה שקצת מעציב אותי בכל הסיפור הוא שאנחנו אוכלים את הלוקש הזה בכל פעם מחדש. אל תדאגו, אני לא שותף לקונספירציה שאומרת שמדובר במקצוענים שעשו להם שנמוך והציגו אותם כמתחילים רק בשביל אלמנט ההפתעה והרייטינג. הלוקש שאני מדבר עליו הוא אותה תסמונת סינדרלה.
בסיפור סינדרלה היא והנסיך זכו לחיות באושר ועושר על עצם היום הזה (או עד שהם מתו, תלוי למי אתם מאמינים), אבל במקרה של התוכניות המדוברות, אותם זמרים יזכו להנות מ15 דק` של תהילה (אולי קצת יותר) ואח”כ יחזרו לחיים שלהם ויגלו שהם צריכים לעבוד קשה בשביל לשמר את מה שתוכנית נתנה להם.
התוכניות האלה מנסות לשמר את האשליה שכל מה שצריך הוא להצליח פעם אחת ואח”כ כל החיים הם זר של שושנים אחד גדול. הם מנציחים את הגישה שמבטיחה שלכל אחד ואחד יש סיכוי מבלי להראות את מליוני האנשים שצובאים על דלתות האודישנים ונדחים על הסף.
אני מניח שלרובכם יצא לראות תוכנית או שתיים מהאודישנים של כוכב נולד בישראל. כולכם ראיתם בוודאי את הצילומים של כמויות המתמודדים שממתינים לאודישן, יושבים על הדשא ושרים להם, נשרפים בשמש הקופחת בהמתנה ל 5 דק` של בחינה. בסוף התוכנית אתם תזכרו שראיתם בחינה של כ 20-30 מתמודדים, חלקם שרים בצורה נוראית וחלקם ממש מעולים. את כל הבינוניים שלא עברו את הבחינה לא יצא לכם באמת לראות.
כמה מכם באמת עשו את הקישור הזה בין ההמון שממתינים למעט שמוצגים? מעטים.
רוב האנשים שמים לב לכך שיש את הגרועים שלא מודעים לעצמם ושלא עוברים ויש את הטובים. מאחר והם עצמם לא גרועים, הם מבינים שגם להם יש סיכוי ובעונה הבאה הם ילכו לאודישנים מתוך תובנה מעמיקה שיש להם סיכוי. הם יעמדו שעות בשמש בשביל כמה דק` בהם יסבירו להם שהם בסדר, אבל לא טובים מספיק.
ולאותם מעטים שכן יצליחו להתקבל ואולי אפילו לנצח? הם יגלו שזו אכן מקפצה אדירה – לכמה חודשים הראשונים. אח”כ הם יבינו שזו עבודה קשה.
פול פוטס ניסה לרדוף אחרי התהילה ולהיות זמר אופרה מקצועי גם לפני התחרות, אבל תאונה מנעה ממנו להמשיך בקריירה של שירה. לאחר שלא שר שנים והגיע למצב כלכלי קשה הוא נרשם לתחרות הזאת והצליח להשתמש בה כמקפצה. היום הוא עובד קשה כדי לשמר את אותה הצלחה, אבל ההזדמנויות מתחילות להתמעט. ב 2007 מיד לאחר הזכיה הוא הופיע במספר מקומות איכותיים. ב 2008 הוא השתתף בכמה פרסומות שהשתמשו בו בהקשר של הזכיה שלו מהשנה הקודמת. השנה הבנתי שהוא קיבל פרס שירה בגרמניה, אבל לא שמעתי על יותר מזה.
אני מקווה בשביל סוזן בויל שהיא מודעת לכך שהחיים אחרי הזכיה (אם יקרה מה שסביר שיקרה והיא תזכה) הם לא גן של שושנים. אני מקווה שכשהיא אומרת שהיא חיפשה צ`אנס לפתיחה בקריירה של שירה היא יודעת בדיוק מה זה אומר. ואני מקווה שכל שאר 11 מיליון הצופים בסרטון שלה לא יושבים ומפתחים אשליה שכל מה שצריך בשביל להצליח זה ללכת לתחרות כזאת ולשיר.
חצי שמש 19 בApril 2009
סוף סוף פוסט שמדבר על <br>
העניין הזה באופן לא משתפך, ומצד שני גם לא נגטיבי ומלא בטיעוני קונספרציות. ושמת לב שהמנחה אמר לילדונת בסוף: תשני את התסרוקת תשני את השמלה וכו` וכך תזכי? גם מטריד. אותי. <br>
אתי אברהמי 19 בApril 2009
לסוזן בויל לא שחק הגורל <br>
היא נולדה בחסך חמצן והוכרה כבעלת מגבלה קלה. <br>מגיל 12 היא שרה וחלומה היה להיות זמרת כמו מוכר הטלפונים שכן שר באופרה. נכון לרעיון שהיה אתו אתמול בחלק מהתכנית של לארי קינג. <br>לקול של סוזן אין שני. היא מריה קאלס של ימינו. <br>והיא אמרה שאין לה סיבה לשנות את דמותה, כנראה שהיא לא טיפשה למרות הדמות . לא נראה לי מבויים, מוזר שהקול המיוחד הזה לא התגלה קודם וחברים במקום מגוריה כפר נידח בסקוטלנד לא התפלאו. הם ידעו שהיא מוכשרת רק שלא יכלו לעזור. לפעמים הגורל מתעתע. <br>היא טובה יותר מזמר האופרה אין בכלל להשוות ביניהם. יש לה קול שמעטים נשמעו כמוהו על במות האופרה. <br>איך אמר צדי צרפתי שבקיא בנושא אתמול. איזה קול……….. <br>והוא בטוח יודע מה הוא אומר. <br>לא סתם למעלה מ-40 מליון אנשים ראו את הקטע בייו טיוב. <br>הם העלו הקלטה שלה מ1991 של גאז. מהמם. <br>וסוני במגעים אתה להוצאת תקליט <br>לפעמים צריך מזל בחיים(-: <br>שבוע נפלא <br>אתי <br>
tal902 19 בApril 2009
לגבי פול פוטס <br>
הוא מכר כבר מיליוני תקליטים. אז להגיד שהואלא הצליח זה לא לעניין והלוואי על כולנו למכור מיליוני תקליטים. <br><br>אגב, אם כבר מדברים על כישרון אי אפשר שלא לדבר על שאריס הילדה הפיליפינית בת ה- 16 או 17 שששרה מדהים. כתבתי עליה רק היום <br>http://www.tapuz.co.il/blog/ViewEntry.asp?EntryId=1458756 <br><br><br>
פגעסוס 19 בApril 2009
דווקא פחות מטריד אותי מה שהוא אמר <br>
גם בגלל שבהמשך היא לא עשתה שינוי כזה מסיבי ולמרות זאת זכתה. וגם בגלל שזו היתה הדרך שלו לתת מחמאה תוך שמירה על מתח במסווה של ביקורת כמו שמנחים אוהבים לעשות (צביקה הדר הפך את זה לאומנות). <br>אני לא יודע אם ככה באמת הוא חשב, אבל משום מה נראה לי שלא. <br><br>
פגעסוס 19 בApril 2009
אני חולק עלייך בהרבה נקודות <br>
1. לקול של סוזן יש שני. שמעתי שני שירים שלה ואני לא ממש מתלהב מהקול שלה. אמנם הוא יפה, אבל הוא ממש לא פנומנלי ולא מדהים ביופיו. <br>אני לא אומר שהיא לא מוכשרת, אבל היא בהחלט לא העילוי שעושים ממנה. אם המראה שלה היה אחר, הקול שלה לא היה עושה רושם על אף אחד בתוכנית כזאת. <br>מה שגרם להיסטריה הוא אלמנט ההפתעה שהרי לדעת הרבה אנשים "למכוערת לא יכול להיות קול יפה". <br><br>2. היא לא הרבה יותר טובה מפול פוטס. שניהם לא רעים באופן כללי ולא טובים יותר מדי. הם יוצרים את תסמונת סינדרלה וזה מה שגרם לעליה שלהם. לטעמי האישי, אני מעדיף לשמוע את פול פוטס. <br><br>3. צדי צרפתי הוא סאקר של סיפורים טובים. כל עוד משהו מרגש אותו זה לא משנה בכלל אם הוא איכותי. כמו בכוכב נולד, הוא לא באמת שופט את הקול של המתמודד, הוא שופט את הסך הכל והסיפור של בויל פשוט קנה אותו. <br>
פגעסוס 19 בApril 2009
כן, קראתי את הפוסט <br>
אני דווקא לא התלהבתי מהקול שלה – הוא טיפה גס לטעמי, לפחות עד שהיא עולה לתווים הגבוהים. <br>לטעמי היא בדיוק כמו סוזן בויל, אלמלא הסיפור שמאחורי הקול, אף אחד לא היה מתייחס בצורה מיוחדת לעוד זמרת. <br><br>כמובן שיכול להיות שזה רק אני שלא מבחין בעילוי. <br>
פגעסוס 19 בApril 2009
ולגבי פול פוטס <br>
אף אחד לא אמר שהוא לא הרוויח מהתוכנית. אני רק אומר שההצעות מתמעטות עם השנים ועובדה ששנתיים אחרי כמות ההופעות שלו פחתה דרסטית. <br>
אתי אברהמי 19 בApril 2009
ההבדל ביננו <br>
שאני גדלתי על מוזיקה ועד לפני זמן קצר עדין ניגנתי <br>את הקונצרט הראשון נתתי בגיל 8 ולא אוסיף <br>מכיר את זה שמעמידים אותך עם הגב לפסנתר ומשמיעים לך צלילים ואתה צריך לזהות. <br>מה לעשות, בלי לראות אותה באמת הקול תפס אותי <br>הזמן יעשה את שלו <br>את אור כחלון עדין רואים בספרד, וברגע שראיתי אותו ידעתי שיזכה. היחיד מבין כל הכוכבים שהיו בתוכניות הריאלטי. <br>כל השאר מזל (-: <br>
tal902 19 בApril 2009
רק אל <br>
תשכח היא עוד צעירה. יש לה עוד דרך לעבוד והיא צריכה כמובן להמקצע עוד אבל הבסיס והכישרון קיים. לכמה בנות בגיל שלה אתה מכיר ויודע שיש כזה קול? <br>
פגעסוס 19 בApril 2009
לא אמרתי שאין לה כישרון <br>
יש לה קול טוב, אבל לא העילוי שעושים ממנו. אני אישית אוהב יותר את הקול של ביאנקה ראיין (למרות שבשיר אחר היא זייפה נוראות). <br><br>כמו שאמרתי, בלי הסיפור שמאחורה, היא לא היתה מקבלת את החשיפה שלה היא זוכה. ככה זה טלוויזיה – יש מקום לכישרון אבל יש יותר מקום לסיפורים סוחטי דמעות. <br>