על פרסומות ושוביניזם

מדהים איך האח הגדול אוכל את זמן הטלוויזיה, בעיקר כשאין יותר מדי מה לראות. בכל רגע פנוי עוברים לערוץ 20 והבלוג שוקט על שמריו כי מה כבר יש לספר כאן שלא סיפרתי באח הקטן?
לשמחתי הרבה יש פרסומות שמעלות לי את הסעיף ומחיות לי את הבלוג אפילו אם זה רק לפוסט אחד (בינתיים).
 
ומה עם בעלך?
אחת הפרסומות היותר שוביניסטיות שנראו על המסך היא הפרסום לנוזל הכלים פיירי. בפרסומת רואים את אהרוני וגברי מתארחים בבית ונהנים מארוחה טובה ואף טורחים להחמיא לאם הבית שבישלה את הכל. עד כאן טוב ויפה, אבל אז מתלוננת האם על הכלים שעליה לשטוף ובאחת עיניהם של כל הגברים מופנים לעבר הבחורה השניה היחידה בשטח – הכלה הצעירה. כאשר זו שותקת ומסתכלת על ידיה היפות מגביר אהרוני את הלחץ ושואל "ואולי כלתך תעזור?".
 
למי שלא צפה בפרסומת אספר שבעת השאלה עומדים ליד השולחן 4 או חמישה גברים ואף אחד מהם אפילו לא שוקל לתת יד ולשטוף את הכלים בעצמו. ההנחה הסמויה בפרסומת הזאת היא שמקומה של האישה במטבח ורגלו של גבר לא תעז לדרוך שם (אלא אם הוא שף כמו אהרוני וחס וחלילה שישטוף כלים). המבטים שנעצו הגברים בכלה הצעירה כאילו זו אשמתה הבלעדית שהאם שוטפת כלים בעצמה קוממו אותי. בבקבוק הפיירי שמונח על השיש שלי כבר לא אשתמש. אקנה אחד מהמתחרים.
 
תירס, תירס, ציצי
את העצבים על הפרסומת לשניצל עוף ותירס מבית היוצר של ג`יפית חטפתי בדיעבד. אני מודע שלא ראיתי את הרמיזות הקטנות במבט ראשון וגם לא במבט שני. הייתי צריך שבלוגר עם תשומת לב רבה משלי יבחין בכך שלא סתם מאיה ישעיהו מחזיקה את התירס בצורה כזאת:
 
זה מה שנקרא פרסומת לילדים שפונה גם למבוגרים, או במילים אחרות, שפל המדרגה.
 

פוסטים קשורים

בפעם הראשונה בגודל של הראש שלך

בפעם הראשונה בגודל של הראש שלך

שתי פרסומות שהתחילו להופיע על מסך הטלוויזיה לאחרונה תפסו את תשומת ליבי. הפרסומת של ג'וי והפרסומת של ספרינג טי. בשתי הפרסומות מנסים לעשות את אותו הדבר בדרכים שונות. בשתיהן מנסים המפרסמים לקשר בין המותג לחוויות גדולות מהחיים. ההבדל בסופו של דבר, הוא בצורה שבה מגשרים על הפער.

יותר מדי מרגש

יותר מדי מרגש

בפרסומת של סלקום למסלול המשפחה שלהם, מוצגת פגישה בין אם אתיופית ששלחה את ביתה התינוקת לארץ ונשארה מאחור, לבין ביתה שכבר התבגרה ועכשיו היא חיילת. זה נשמע כל כך זול ולא קשור למה שהתרחש באותו רגע על המרקע שהרגש הכי חזק שחשתי באותו רגע היה כעס. כעס על סלקום שמנסה לנצל סיפור כל כך אמיתי וחם לרווח כלכלי.

פרסומות

מסע אל העבר (רב קו)משהו לא מסתדר לי עם הבחירה בחיים יבין להציג את רב-קו. הכרטיס הזה אמור להיות "הדרך חדשה לנסוע באוטובוס" ומסיבה לא מובנת החליטו להביא דינוזאור כמו חיים יבין לייצג אותו. לא שיש לי בעיה עם חיים יבין, הוא אחלה מגיש ודוקומנטר מעולה, אבל התדמית שלו היא לחלוטין לא תדמית של חדשנות ...

0 Comments

  1. הרווק1 17 בדצמבר 2009
    הגב

    מי מחפש מוסר בפרסומות? <br>
    <br>המטרה היא למכור ולהיכנס לתודעה. <br><br>מה שאתה עושה כרגע זה דווקא לעזור למפרסם (הגרוע) בעבודתו, ה"בז" סביב הפרסומת לא מגיע לה במקרה הזה. <br><br><br>

  2. גשם של נובמבר 17 בדצמבר 2009
    הגב

    מסכימה איתך לחלוטין לגבי "פיירי" <br>
    הוצאת לי את המילים מהפה, כבר הרבה זמן שאני אומרת אותו דבר בדיוק – הפרסומת הזו גועלית ושוביניסטית, במיוחד כאשר לוקחים בחשבון שאהרוני עצמו הוא שף והרי מקצוע הבישול היה הרבה מאד זמן נחלתן של נשים, אבל ברגע שגבר מבשל הוא "שף" וזוכה להערכה וכבוד וחס וחלילה שיעשה כלים…. <br>

  3. פנומן 72 17 בדצמבר 2009
    הגב

    והקטע הכי משעשע <br>
    שמי שאחראי לייצור הפרסומת הזו היא ככל הנראה ג` יפית בעצמה, שהיא למעשה חמותה של האוחזת בתירס… 😉 <br><br>

  4. lifeAndStuff 17 בדצמבר 2009
    הגב

    וואלה, צודק… <br>
    למרות שאני מניחה שבפרסומת של גיפית (אהבתי את הכינוי), גם אם הם יודו על הרמיזה לכיוון הציצי - הם תמיד יכולים לטעון שכביכול מדובר על דימוי של החזה הנשי כמקור הזנה ולא בהיבט המיני שלו. <br><br>השאלה עד כמה פרסומות פשוט משקפות את העולם כפי שהוא או שהן מנציחות את הסטריאוטיפים הכי רדודים וגרועים שיש (ובכך מטפחות אותן) היא שאלה מעניינת. יכול להיות שכותבי הפסומות מניחים שאחוז מספיק מקהל היעד שלהם מזדהה עם שוטפת הכלים או סומך בעיניים עצומות על המלצותיה המקצועיות וה"מדהימות" של גיפית כדי לא לשים לב לשוביניזם הנודף מהפרסומות הללו, כך שמבחינתם אין צורך להשקיע במשהו מתוחכם יותר שימשוך קהל של פמיניסטיות מרירות כי מדובר על פלח קטן מידי בעיניהם שיצדיק את ההשקעה, במיוחד כשהם עלולים לאבד את קהל היעד הקלאסי שפחות יזדהה עם הפרסום המתוחכם… <br>

  5. יהודית שמר 17 בדצמבר 2009
    הגב

    לפעמים נדמה שאין גבול לטעם הרע, <br>
    או לרמיזות המיניות והשובניסטיות בפרסומות. גם בזה הרחקנו לכת מהרבה ארצות אחרות שם לא היו מעזים להראות דברים בצורה שמראים אצלנו. חייתי בחו"ל שנים רבות (ולא באירן) ולא ראיתי שם הפקרות כזאת בפרסומות. <br>

  6. n o g a m o o n 17 בדצמבר 2009
    הגב

    והנה עוד נקודה למחשבה <br>
    אם תשים לב בתחילת הפרסומת היא לובשת שמלה אדומה על החולצה הלבנה שלה (שקצת בולטת מהצד) אך בסוף הפרסומת האדום שהיה קונטרסט יפה לצהוב של התירס הורד והיא רק עם החולצה הלבנה. סביר להניח שגם על זה חשבו באותו קונטקסט. 🙂 <br>

  7. ביקורט 17 בדצמבר 2009
    הגב

    המטרה היא אכן למכור אבל, <br>
    1. אני חובב פרסומות ואני אוהב לראות פרסומות חכמות. אז אני כן מחפש תחכום בפרסומות שאני רואה (גם אם לו מוסריות מפותחת) ואני כן מתעצבן מזנות כמו בפרסומות של ג`יפית. <br>2. גם המפרסמים הכי גרועים אמורים לדעת שלא פוגעים בקהל היעד. אני מניח שקהל היעד של הפרסומת של פיירי הן נשים ועל כן הפרסומת הזאת הורסת להם יותר מאשר היא מועילה. (לדעתי). <br>3. אני מבקר פרסומות מפעם לפעם ואני מודע לכך שאני מגביר את הבאז של הפרסומות, גם של אלושאני לא סובל. אבל אני לא מאמין בטענה שכל אזכור זה לטובה. אני בהחלט חושב שקיים דבר כזה באז שלילי. <br>

  8. zevimfam 17 בדצמבר 2009
    הגב

    מאיה ישעיהו <br>
    פרסומות זה שובניזם תמידי והפרסום הוא לפי מה שקורה בחברה. <br>החברה שלנו שובינסטית לא הפרסומות,משרדי הפרסום בישראל הם הדבר האחרון המיושן בארץ מבחינתם שגבר לבוש בגדיי נשים ישטוף כלים העיקר הגימיק. <br>נשים במשרות בחירות? לא מכיר כמעט…. <br>ובכל מקרה מאיה ישעיהו וציצי? נראה לי שמזמן היא כבר לא מצליחה למכור את זה,יכול להיות שהם פנו לקהל הנשים המניקות או משהו כזה… <br>

  9. ביקורט 17 בדצמבר 2009
    הגב

    אני מכיר מספר שפים שגם עושים כלים <br>
    ואם לא הם אז הסו-שפים שלהם (גם אם הם גברים). הבעיה היא בגישה של הפרסומת עצמה ולאו דווקא אצל אהרוני שאני בספק אם הוא בכלל התייחס לשורות שנתנו לו לומר. <br>

  10. ביקורט 17 בדצמבר 2009
    הגב

    בהחלט <br>

  11. הסקרן 17 בדצמבר 2009
    הגב

    אצל ההורים שלך מי שוטף כלים? <br>
    והכוונה כמובן לאו דווקא אליך ספציפית… <br>

  12. שרוני 18 17 בדצמבר 2009
    הגב

    הופה הופה הופה…יש לה ראש הג.יפית <br>

  13. מכורה לפופקורן 17 בדצמבר 2009
    הגב

    כשראיתי את הפרסומת של "פיירי" <br>
    עבר עליי מה שקרה לי כשראיתי את הטריילר של "היי סקול מיוזקל". <br>אני זוכרת שחשבתי לעצמי בראש "אבל זה כל-כך מגוחך. זה לא יכול להיות אמיתי". ואז כשזה נגמר, הבנתי שזה אמיתי, ונשארתי חסרת מילים…. <br>

  14. ע ל ו מ ה 17 בדצמבר 2009
    הגב

    נראה לי שאתה קצת מחמיר עם פיירי <br>
    הפרסומת המסוימת הזו היא לנוזל כלים שמתאים במיוחד לידיים עדינות, אז היו צריכים מישהו שמאד אכפת לו מידיו העדינות כדי שיסרב, ואז יסכים לשטוף עם הנוזל המוצע. <br>אז נכון, היו יכולים לשים שם בעל שמתלונן שיש יותר מדי כלים, ואולי אפילו בעל עם פריצת דיסק או משהו שתמיד שוטף כלים ועכשיו לא יכול. ורק אז היו מעבירים את הפוקוס לכלה בעלת הידיים העדינות, שרק בזכות הפיירי החדש יכולה פתאום לשטוף. <br><br>אבל גם לפמיניזם (או האנטי-שוביניזם) יש גבול, לא בכל מקום צריך להכניס באופן מלאכותי גבר ששוטף כלים, רק כדי שלא לעורר כעס. <br><br>הפרסומת של השניצל תירס מוציאה אותי מדעתי סתם כי הכתיתות האלה הן מגעילות ממילא, עם או בלי תירס. הילדים שלי אוכלים יופי כשהם מקבלים שניצל אמיתי מנתח שלם, אז למה אני צריכה לדחוף להם עוד פחמימות לתוכו? זה לא שתירס זה איזו בריאות. <br>

  15. ביקורט 17 בדצמבר 2009
    הגב

    כותבי הפרסומות של ג`יפית <br>
    מזלזלים באופן קבוע בקהל היעד שלהם עם פרסומות גרועות, יכולת משחק זוועתית וחזרה חולנית על משפטי מפתח בתקווה שמשהו ייקלט. הם מאמינים (וכנרא בצדק) שיש מספיק אנשים שאם תגיד להם את אותו דבר שוב ושוב הם יאמינו. <br>

  16. ביקורט 17 בדצמבר 2009
    הגב

    יש ארצות שבהן זה יותר גרוע <br>
    פרסומות סקסיסטיות בצורה הרבה יותר בוטה. אנחנו עדיין יכולים לצקצק בלשוננו על רמיזה לציצי. יש ארצות שבהן פרסומת בלי ציצי חשוף נחשבת לכזו שלא מוכרת. אני עדיין לא בתחתית התהום ואני מקווה שאנחנו לא בדרך לשם. <br><br>רק לשם הבהרה, אין לי שום בעיה עם חשיפת איברים מוצנעים בפרסומת כל עוד הסיבה לכך נעוצה בקונספט (כמו הפרסומת המעולה שהיתה לבדיקות סרטן השד) ולא רק לשם הגירוי המיני. <br>

  17. פנומן 72 17 בדצמבר 2009
    הגב

    תתפלאי <br>
    יש מדינות שהפרסומות שם הן כפסע מסרט פורנו, ואני אומר זאת בשיא הרצינות. <br>

  18. ביקורט 17 בדצמבר 2009
    הגב

    זה נראה לי יותר כמו סינר <br>
    אם זה סינר אפשר לתת להם את הקרדיט שהיא פשוט הורידה אותו אחרי הכנת האוכל. אבל מסכים איתך שזה היה ככל הנראה בשביל לתת קונטרסט לתירס הצהוב. <br>

  19. ביקורט 17 בדצמבר 2009
    הגב

    יכול להיות, בכל מקרה זה לא נראה טוב <br>
    מסכים איתך שהפרסומות משקפות יותר דעות רווחות בחברה מאשר את האידיאולוגיה של משרדי הפרסום. <br>

  20. lifeAndStuff 17 בדצמבר 2009
    הגב

    דווקא השיטה של גיפית מרשימה בעיני <br>
    כי היא בעצם יוצרת דמות "סמכותית" של "עקרת בית ממוצעת" בדמות ג
    יפית או כלתה שכביכול "ניסתה את המוצג בעצמה" ולכן מתוך ניסיונה האישי והעשיר היא ממליצה על מוצר X או אל שיטה Y. <br><br>והחזרה על אותו משפט דווקא עוזרת לפעמים להשריש את המסר לאורך זמן… <br>

  21. ביקורט 17 בדצמבר 2009
    הגב

    אני מתאר לעצמי <br>
    שבהרבה בתים האישה עושה את זה. אצלי ספציפית זה אני, אחי או אבא שלי, אנחנו גם עורכים את השולחן, מפנים, מכינים קפה, מוציאים את הכלב, שואבים, שוטפים, גוזמים את הדשא, ועוד. <br>גם אמא שלי לא נחה על זרי הדפנה. היא בד"כ מבשלת ומכבסת, מארגנת את הארונות, מחליפה מצעים ועוד. אני רוצה להאמין שברוב הבתים יש חלוקה שוויונית יחסית של העבודה. <br><br>הבעיה היא לא עם עצם ההצגה של האישה כשוטפת כלים ולא התמרמרתי כאשר האישה אמשרה שכעת היא צריכה לשטוף את הכלים. <br>הבעיה היא עם ההנחה שאם זו לא האישה הרי שזו בהכרח הכלה והמבטים שזו קיבלה כאשר היא לא הראתה רצון לעשות זאת כאשר בפועל היו לא מעט גברים שהיו זכאים לאותם מבטים בדיוק. <br>

  22. ביקורט 17 בדצמבר 2009
    הגב

    ראש כחול <br>

  23. ביקורט 17 בדצמבר 2009
    הגב

    פעם הייתי מסכים איתך <br>
    בתקופת ה"אני ממליצה" שבה היא ישבה באולפן והמליצה על מוצרים, היא בהחלט היוותה דמות סמכותית. ככל שהפרסומות שלה מנסות להיות יותר "קריאייטיביות" ככה לדעתי (גם אם היא שונה מדעת המפרסמים) היא הופכת יותר ויותר לבדיחה מהלכת. <br>

  24. ביקורט 17 בדצמבר 2009
    הגב

    לא ראיתי את הטריילר של <br>
    היי סקול מיוזיקל ובעקבות התיאור שלך, אני שמח על כך 🙂 <br>

  25. lifeAndStuff 17 בדצמבר 2009
    הגב

    בעיני היא היתה משעשעת למדי מלכתחילה <br>
    ואולי הפרסומות ה"יצירתיות" נועדו כדי להראות לנו ממש מול העיניים שהיא כביכול משתמשת במוצרים ולא רק ממליצה עליהם בקור מאיזשהו אולפן מנותק? <br>

  26. ביקורט 17 בדצמבר 2009
    הגב

    אני מניח שזו המטרה <br>
    אבל התוצאה מעוררת פלצות. מילא אם המשחק היה טיפה אמין, מילא אם לא היו בכל פרסומת יותר קאטים משאפשר לספור על שתי ידיים, מילא אם היא לא היתה מסרסרת כך בבני המשפחה שלה והיתה משקיעה בשחקנים איכותיים יותר. לטעמי היום היא קריקטורה של מה שהיתה. <br>

  27. ביקורט 17 בדצמבר 2009
    הגב

    אני לא מסכים <br>
    יכלו בקלות ליצור סיטואציה שבה יש רק את האם, הכלה והאורחים ואז סביר שהכלה היא זו שתתבקש לעזור. אבל הם בחרו לשים שם גם בני משפחה גברים נוספים (ככל הנראה האב והבעל) . זאת ועוד, מבטי הבוז בעיניהם של הגברים כאשר הכלה העדינה לא קמה מיד לשטוף כלים היו מיותרים. אפשר היה להציג את זה בצורה קצת יותר נכונה פוליטית ולא שוביניסטית לחלוטין כפי שהוצגה בפרסומת. <br><br>בנוגע לשניצלים – אני יותר ממסכים. <br>

  28. moriarty 17 בדצמבר 2009
    הגב

    או, סוף סוף! <br>

  29. ביקורט 17 בדצמבר 2009
    הגב

    ידידי היקר, <br>
    זה לא סותר את העובדה שהיא עדיין מצליחה בתור משרד פרסום כמו שאמרתי לך בעבר. אני חושב שהיא אכן מזלזלת בקהל שלה, אבל העובדה היא שהם נשארים מהופנטים. כנראה שיש לה סיבה טובה (השקעה מועטה והחזר כספי גבוה) למרות שאני לא סובל את הסגנון של הפרסומות האחרונות שלה. <br>

  30. moriarty 17 בדצמבר 2009
    הגב

    מי נשאר מהופנט? על מה אתה מדבר? <br>
    מי מטומטם עד כדי כך? <br>הסיבה היחידה היא עלות נמוכה של הפרסומות, לא יותר. <br>

  31. ביקורט 17 בדצמבר 2009
    הגב

    לא נכון <br>
    אם העלות הנמוכה הזאת לא היתה מחזירה את ההשקעה אף אחד לא היה מפרסם אצלה. כנראה שהיא כן מחזירה את ההשקעה ואולי אף יותר, מה שאומר שיש מספיק אנשים שמקשיבים לבלבולי השכל ולחזרות ההיפנוטיות שלה על משפטי הקונספט. <br>

הגיבו