אפילו להם זה לא מגיע

בתוכנית הסאטירה החדשה של ערוץ 10 (גם להם מגיע) מגלם ליאור אשכנזי את עצמו כמנחה של תוכנית חדשות שכל מגישיה (מלבד ליאור) הם דמויות לא קונבנציונליות. אני מאמין שהמחשבה מאחורי הרעיון היתה שדמויות “מטורפות” תוכלנה לומר דברים “מטורפים”, ועל מנת שלא לחרוג יותר מדי מהקווים שהכתיבה הרשות השניה, יש את ליאור אשכנזי שמהווה את הקול השקול.
 
דוגמה לדמות “מופרעת” היא הדמות שמגלם יהורם גאון. מדובר בכתב עם תסמונת טוראט שבעקבותיה הוא לא תמיד שולט על מוצא פיו. באמצעות השימוש בתסמונת יכלו יוצרי הסידרה להגיד בגלוי את המשפט “אהוד ברק בן זו**”.
מעבר לרמה הנמוכה שהסאטירה הזו מייצגת (אני לא בטוח אפילו אם אני יכול לכנות את זה סאטירה), ערוץ 10 שכחו כלל מאוד חשוב במשחק הירידות. אם אתה לא צוחק על מישהו מסויים, אתה צוחק על קבוצה של אנשים וזה כבר מסוכן.
 
אני מניח שערוץ 10 התכוונו להשתמש בדמות של בעל תסמונת טוראט על מנת שיוכלו להצדיק קללות המופנות לעבר אנשי ציבור מבלי להיות חשופים לביקורת. אך הם חשופים לביקורת דווקא ממקום שהם ככל הנראה לא התייחסו אליו – השימוש במוגבלות של אנשים. מבלי לשים לב (ואולי הם דווקא שמו לב) ערוץ 10 פתח במלחמה כנגד כל בעלי תסמונת הטוראט. מלחמה שאני לא בטוח שהם יוכלו לצאת ממנה טוב.
 
אם נתעלם מהפגיעה שפוגעת התוכנית בבעלי המוגבלויות למיניהם, הדמויות שמוצגות שם הן סטריאוטיפיות וחסרות עומק. אני לא רואה כיצד הם הולכים לפתח אותן וע”י כך לשמור על העניין של הצופים לאורך יותר מתוכנית או שתיים. כל רובד נוסף שיתווסף לדמות של יהורם גאון, למשל, יחסה בצל מניירות הטוראט החזקות שהוא מציג. 
 
זה לא שלא היתה שם סאטירה. נהניתי מאוד מהמערכון על ההשתמטות ועל העיסוק המוגזם בה, ואפילו חייכתי כשכתב התרבות רייר על ויקה מהישרדות כמו שרבים מאיתנו עושים כיום. אבל חוסר הטעם שבמערכון הקללות (ההוא עם יהורם גאון) מאפיל על כל דבר טוב שהסדרה הזו הצליחה לייצר בתוכניתה הראשונה.
 
לסיכום: תוכנית הסאטירה החדשה של ערוץ 10 מנסה להיות בועטת ונושכת, אך יוצאת “ב… בבבב…בבבבתז… בת זו…”.
(ערוץ 10, יום שבת אחרי הישרדות)

logo

Related posts

פולישוק – עדיין בועטת

פולישוק - עדיין בועטת

בקשת החליטו לשחרר את הפרק הראשון של העונה השלישית של פולישוק ברשת לפני שהוא משודר בטלוויזיה. בעונות הקודמות כתבתי על פולישוק שהיא סאטירה במיטבה ואני שמח לציין שהפרק הראשון של העונה החדשה ממשיך את המסורת הזאת בגאווה.

ארץ מתדרדרת

קראתי פעם שמישהו כתב שארץ נהדרת היא תוכנית שמנסה למצוא את האיזון בין סאטירה נוקבת ברמה גבוהה להומור עממי שמטרתו בידור ותו לא. בעונה האחרונה (ואולי גם אחת לפניה) התוכנית מאבדת את הסאטירה שבה ואולי גם אותי כצופה.

פולישוק - סאטירה במיטבה

כשמישהו מזכיר תוכנית סאטירה אוטומטית עולה בראשנו ארץ נהדרת. המהדרין אף יחשבו על שבוע סוף והנוסטלגיים יזכרו את משחק מכור. מעטים יחשבו על מועדון לילה או ליאור שליין. בודדים בעלי יכולת הבחנה יזכירו גם את פולישוק. ששון גבאי משחק באופן יוצא מן הכלל את הפוליטיקאי רובי פולישוק שבדרך לא דרך...

Leave a comment