הכפר – הישרדות במסווה

הכפר – הישרדות במסווה

צריך להעריך את ערוץ 10, צריך הרבה אומץ בשביל לפתח פורמט ריאליטי עצמאי ובמיוחד אחרי הפעם הראשונה בה הם נכוו קשות עם “הדור הבא 24/7” . ולמרות זאת הם השקיעו ויצרו את הכפר שהוא סוג של “הישרדות” רק עם משפחות במקום יחידים, עם הנגב במקום אי אקזוטי ועם בוקי נאה במקום ג’ף פרובסט[1. הייתי כותב גיא זוארץ אבל הגירסה הישראלית של הישרדות לא שווה התייחסות מבחינתי]. בכפר מתמודדות 5 משפחות עם חיים לא פשוטים המזכירים את החיים של המתיישבים הראשונים בארץ. הם ישנים באוהלים, מתמודדים עם מעט אוכל ועם חוסר קשר מוחלט לעולם החיצון. כל משפחה מתחילה עם 4 מתמודדים (אב אם ושני ילדים) וככל שעובר הזמן מודחים המתמודדים אחד אחד ע”י המשפחות האחרות.

יש בקונספט של משפחות יתרון קל בכך שחלק מהמתמודדים מכירים זה את זה כבר מההתחלה ולכן אנחנו יכולים להיחשף לאינטריגות ויחסים שונים בקאסט כבר מהרגע הראשון. מאחר ויש סביבם אנשים מוכרים המתמודדים מרגישים בנוח להתנהג כרגיל כבר מהרגע הראשון. עם זאת העובדה שמדובר במשפחות גם יוצרת בעיה. מאחר וכל משפחה בוחרת ביחד איזו משפחה אחרת הם מעוניינים להעמיד להדחה, התוצאה היא שהסיכוי לשינוי דעה קטן. בעוד בהישרדות שינוי בריתות הוא דבר שבשגרה וכל אדם יכול להחליט בעצמו להחליף ברית, במקרה של הכפר צריך לשכנע משפחה שלמה. זה יוצר קיפאון ובריתות שלא משתנות לפחות עד לרגע שבו המשפחות יקטנו לרמות של מתמודד או שניים.

מלבד בעיית הקיפאון, נראה שהכפר הוא ריאליטי די איכותי. יש בו גם ממד חברתי מאוד חזק בעיקר כאשר מתמודד נמצא בדעה שונה ממשפחתו שלו, וגם ממד פיזי/מנטלי הבא לידי ביטוי במשימות השונות. המלהקים טרחו להביא משפחות מעדות שונות ובכך הבטיחו את ה”סכסוך” המזרחי/אשכנזי שמעורר קונפליקטים כמעט בכל ריאליטי. הם כמובן לא סמכו רק על זה וטרחו ליצור מעמדות ע”י כך שמשפחה אחת נבחרת להיות ה”שלטת” ולישון בבניין במקום באוהל ובאופן כללי עשו הכל כדי לייצר אינטריגות גם במקום שלא היו אמורות להיות.

על הליהוק יש לי להגיד רק דברים טובים. הם הצליחו להביא משפחות כל כך שונות, מצד אחד משפחה שמעריכה עבודה קשה ומהצד השני משפחה שמתחמקת מכל פעולה פיזית. מצד משפחה עם כבוד הדדי ומצד שני משפחה שבה הילדים רודים בהורים וצורחים אחד על השני. גם בתוך המשפחות הצליחו למצוא דמויות לא קונבנציונליות החל משרוליק הנחנח שבטוח שהוא יכול להיות ראש ממשלה וכלה בשוקי שאין לי אפילו דרך להגדיר אותו בכמה מילים. שאפו.

ובאותו הקשר של ליהוק, אי אפשר שלא להתייחס לנושא דוד דיגמי והעבר הפלילי שלו. דיגמי הורשע בבעילה אסורה בהסכמה של קטינה כשהייתה בת 13 והוא בן 19. כמו כן הוא הורשע מאוחר יותר בתקיפה באיומים. האם צריך היה לאפשר לו להשתתף בריאליטי שכזה? בהנחה וסיים את עונשו אני לא רואה סיבה שלא. אם אנחנו מקבלים את העובדה שבית המשפט נתן לו עונש בעבור העברה המדוברת, הרי שמרגע שסיים את העונש יש לתת לו הזדמנויות שוות לאנשים אחרים. בהנחה והוא חוזר על אותה פעולה יש לתת לו עונש נוסף גדול יותר. בכל מצב אחר היה ניתן באותה מידה להשליך אותו לכלא ולהשאיר אותו שם במקום לתת לו לחזור לחברה אבל למנוע ממנו להיות חלק ממנה.

אז האם שווה לראות את הכפר? שווה.
האם שווה לראות אותו יותר מאשר את אקס-פקטור שתשובץ מולו בערוץ 2? נחכה ונראה. במקרה הגרוע ביותר תמיד אפשר להקליט את אחד התוכניות ולצפות בשנייה.

(הכפר, רביעי ושבת ב 21:00)

logo

Related posts

המיזם – דרושה עוד השקעה

המיזם - דרושה עוד השקעה

הרעיון מאחורי המיזם הוא דווקא נחמד. קחו יזמים והעמידו אותם בפני קהל "משקיעים" שלא באמת צריכים להוציא שקל מהכיס שלהם, אלא רק להחליט איזה מיזם שווה יותר ולתת לו 100,000 שקלים וירטואליים שאולי יהפכו לאמיתיים. הביצוע, לעומת זאת, קצת לוקה בחסר.

משחקי השף – דה-ווייס בגרסת הטעם

משחקי השף - דה-ווייס בגרסת הטעם

לא התפלאתי שרגע לפני שמשחקי השף עלתה לאוויר החליטו במאסטר שף להוסיף גם הם טעימה עיוורת. אבל לקשת אין יותר מדי ממה לחשוש. בשתי התוכניות הראשונות שלה משחקי השף נכשלת במקום הכי חשוב לתוכניות ריאליטי - לגרום לנו להזדהות עם המתמודדים ועם השופטים.

היפה והחנון 4 – בינתיים מאכזב

היפה והחנון 4 - בינתיים מאכזב

הפרק השני של תוכנית ריאליטי אמור להיות הפרק שבו אנחנו באמת מתחילים להכיר את הדמויות, את הדינמיקה ביניהם ולראות משימות מעניינות מצחיקות וכיפיות. רק חבל שהכל נשאר מעושה ולא אמין.

Leave a comment