הריאליטי שאני לא רואה

אני לא יכול לשים את האצבע על הנקודה שבה הן נמאסו עלי. אולי זה היה הרגע שבו הן יובאו לגירסתן הישראלית והופשטו מכל המהות שלהן, אולי זה היה אחרי שהתחלתי לכתוב עליהן באופן שוטף ונחשפתי אליהן ביתר עוצמה , אולי פשוט הגיע זמנן אבל את  תוכניות הריאליטי האחרונות ששודרו בערוצים הראשיים לא ראיתי.
 
 את העונה הנוכחית של הישרדות הישראלית אני לא רואה ואין לזה שום קשר לאיכות התוכנית. אמנם היו לא מעט בעיות וביניהן התערבות מוגזמת של ההפקה בעונה הראשונה, פרומואים שעושים ספויילרים רציניים לתוכניות הבאות, עריכה מתישה (שנבעה ברובה מנסיון למרוח חומר שמספיק ל 45 דקות על שעתיים שלמות) אבל כל אלה הן בעיות שקל לסלוח עליהן.
 
הבעיה המהותית הראשונה שגרמה לי להפסיק לצפות בסדרה בגירסתה הישראלית היתה ההצבעה בארץ לאחר שידור התוכנית. בשתי העונות שראיתי הצבעת הגמר התבצעה הארץ לאחר שהמתמודדים ראו את כל מה שקרה על האי בטלוויזיה. הם ראו את כל הבריתות שנוצרו, את כל השקרים שנאמרו ואת כל ההדחות שנעשו. מלבד זאת, בזמן שחלף מאז צילום התוכנית ועד לרגע בו הצביעו יצא למתמודדים להפגש אחד עם השני, להתיידד, להסביר מה שקרה ובעצם לעקר מהשורש את כל הרגשות והחוויות שהיו על האי. בגירסה האמריקאית ההצבעה מתבצעת על האי כאשר כל הרגשות, הבריתות והיריבויות עדיין קיימות.
 
הבעיה המהותית השניה שגרמה לי להפסיק לצפות בהישרדות ישראל, היא גם הסיבה שבעקבותיה מתבצעת ההצבעה בארץ. מישהו בערוץ 10 החליט שיהיה זה נכון לשתף את הצופים בבית בהחלטה מי מבין 3 הפיינליסטים יהיה במקום השלישי. זה נעשה כמובן על מנת להרוויח כסף מהמסרונים שנשלחים אבל יחד עם זאת זה מעקר מהשורש את כל המהות של התוכנית. הרעיון של הישרדות הוא ליצור יחסים חברתיים בצורה כזאת שאתה מדיח מתמודד אבל עדיין גורם לו להצביע לך. ברגע שיש הצבעת קהל, ברוב המקרים הוא ילד על המתמודד התמים, הטהור והזך – זה שיצר לעצמו תדמית של אחד שלא משקר ורק בא להתמודדות פיזית. הישרדות היא לא משחק פיזי אלא חברתי ואם לא היתה הצבעת קהל ייתכן שבעונה השניה הזהות של הזוכה היתה אחרת לחלוטין.
 
 מלבד הישרדות, שודרה בערוץ 10 גם התוכנית “הבלוק” שהיתה אמורה להיות תוכנית ריאליטי על בניית דירות ויצאה שעטנז לא ברור בין מספר תוכניות לא קשורות. התחלתי לראות את התוכנית עם הרבה תקווה כי סיפרו לי שתוכנית המקור היא מדהימה. התוכנית הראשונה, למרות שלא כללה יותר מדי בניה, היתה מבטיחה ומלבד מנחה לא משהו ומעט מריחה היה כיף לצפות בה. מאותו רגע והלאה זה הלך והתדרדר. העורכים התמקדו בעיקר בנושא המריבות והיחסים בין המתמודדים ופחות מדי בבניית הדירות. ההפקה דחפה טוויסטים מיותרים מכל פינה וניכרה התערבות  מוגזמת כמעט כמו בהישרדות הראשון. אחרי שהפסקתי לצפות הבנתי שהיה פרק שלם שלא כלל בנייה אלא רק חיפוש מטמון ברחבי תל אביב, אבל השיא היה כאשר זוג אחד הודח (בריאליטי שאמור להיות ללא הדחות) וזוג חדש הגיע למלא את מקומו. כל הטוויסטים הלא ברורים האלה הם סימן להפקה חובבנית שניסתה בכוח להפוך את התוכנית למעניינת יותר ממה שהיא וגרמה לכך שהיא היתה מטרידה ומשעממת בסופו של דבר. מעבר לכך מתברר שהיו גם לא מעט בעיות כספיות.
 
 התוכנית השלישית שהפסקתי לראות באמצע היתה פרוייקט מסלול. ראיתי מספר עונות של התוכנית בגירסתה המקורית וכמעט תמיד הסכמתי עם החלטות השופטים. גם כשלא הסכמתי נהניתי לראות את תהליך החשיבה שלהם ואת הסיבות שבגללן הן פוסלים עיצובים כאלה ואחרים. כבר בתוכנית הראשונה בארץ ראיתי שאני והשופטים ממש לא באותו ראש. הם אהבו את השמלות שאני לא סבלתי ולהפך. אבל היו שתי בעיות אחרות שגרמו לי להפסיק ולצפות בתוכנית.
 
הבעיה הראשונה היתה משי חוג`ה. הבחורה בתחילת התוכנית לא ידעה לעצב. היא לא תפרה, גרמה למעצבים האחרים לעשות בשבילה את העבודה ובאופן כללי היתה אמורה לעוף כבר בתוכנית הראשונה. אבל מה? היא היתה, בהעדר מונח טוב יותר, בובלילית. אחת שמעצבנת אנשים, שמרגישה את עצמה נסיכה ושבאופן כללי מתסיסה את האוירה. התוצאה היתה שהיא נשארה למרות שכל השופטים לא אהבו את העיצוב שלה ולא יכלו למצוא מילה טובה אחת לומר עליו. לבחורה שעפה במקומה היה הרבה יותר פוטנציאל עיצובי, אבל הרבה פחות דאווין.
 
הבעיה השניה היתה השופטים והמנחה. שירז טל, עם כל הכבוד אליה כדוגמנית, נראתה קפואה ביותר על הבמה, ללא שמץ של חיוך, קריצה או כשרון להנחות. השופטים, עם כל הכבוד אליהם כאנשי אופנה, לא ידעו להסביר את הבחירות שלהם, היו הרבה יותר מדי רציניים ובאופן כללי יצרו אווירה מאוד לא נוחה בתוכנית. הבנתי שגם המנחה וגם השופטים השתפרו מעט אחרי שהפסקתי לצפות… נו שוין.
 
***
 
למרות כל האמור לעיל, יש שתי תוכניות ריאליטי שאני כן בונה על לצפות בעונה הבאה שלהם ואף לכתוב עליה – כוכב נולד והאח הגדול. שתיהן עדיין לא אכזבו אותי (למרות שממש לא הסכמתי עם בחירת הקהל בעונה האחרונה). יש עוד כמה דברים משותפים לשתי התוכניות האלה – שתיהן מבית “קשת”, שתיהן מבוססות על השתתפות פעילה של הקהל,  בשתיהן יש מעט מאוד מקום להתערבות הפקה ובשתיהן שליחת המסרונים היא חלק עיקרי מהקונספט של התוכנית כך שהן לא יכולות ליפול איפה שנפלה הישרדות.

logo

Related posts

המיזם – דרושה עוד השקעה

המיזם - דרושה עוד השקעה

הרעיון מאחורי המיזם הוא דווקא נחמד. קחו יזמים והעמידו אותם בפני קהל "משקיעים" שלא באמת צריכים להוציא שקל מהכיס שלהם, אלא רק להחליט איזה מיזם שווה יותר ולתת לו 100,000 שקלים וירטואליים שאולי יהפכו לאמיתיים. הביצוע, לעומת זאת, קצת לוקה בחסר.

משחקי השף – דה-ווייס בגרסת הטעם

משחקי השף - דה-ווייס בגרסת הטעם

לא התפלאתי שרגע לפני שמשחקי השף עלתה לאוויר החליטו במאסטר שף להוסיף גם הם טעימה עיוורת. אבל לקשת אין יותר מדי ממה לחשוש. בשתי התוכניות הראשונות שלה משחקי השף נכשלת במקום הכי חשוב לתוכניות ריאליטי - לגרום לנו להזדהות עם המתמודדים ועם השופטים.

היפה והחנון 4 – בינתיים מאכזב

היפה והחנון 4 - בינתיים מאכזב

הפרק השני של תוכנית ריאליטי אמור להיות הפרק שבו אנחנו באמת מתחילים להכיר את הדמויות, את הדינמיקה ביניהם ולראות משימות מעניינות מצחיקות וכיפיות. רק חבל שהכל נשאר מעושה ולא אמין.

0 Comments

  1. Reznik 10 בOctober 2009
    הגב

    כבר ראינו שגם באח הגדול וגם בכוכב <br>
    יש מקום של התערבות ההפקה. בכל מקרה, כל הסיבות האלו ויחד מראות שעדיין אין מקום להפקה איכותית של תוכנית ריאלטי, אחת שהייתה קרובה לזה היא המרוץ למליון הישראלי, אבל גם פה הרסו עם שני דברים, 1 פרק הגמר שהיה חודש אחרי שהמרוץ עצמו נגמר. והשניה, תחרות הגמר שהייתה תחרות של כוח פיזי נטו, שנועד לתת לשני הגברים (שי וגיא נראה לי) לנצח… <br>

  2. moriarty 10 בOctober 2009
    הגב

    כוכב נולד היא לא ריאליטי <br>
    היא תוכנית כשרונות, תחרות. <br>עזוב את הטלוויזיה, צ`צ`יק, לך על טורנטים. זה העתיד. תעשה ביקורת טורנטים. איזה איכות, כמה מהר זה יורד, אפשר אפילו לכתוב על התוכן שאתה מוריד! <br>

  3. ביקורט 10 בOctober 2009
    הגב

    מסכים איתך <br>
    גם המרוץ למליון היתה תוכנית טובה (שמשום מה שכחתי כשחשבתי על תוכניות הריאליטי שהיו בארץ) מסכים איתך גם לגבי הפאקים. <br><br>לא מסכים איתך לגבי התערבות ההפקה באח הגדול ובכוכב נולד. בכוכב נולד היו אמנם את השופטים אבל הם היו גלויים לעיני כל וכוחם היה ידוע. אפשר להגיד שזה לא לעניין שיש להם כוח, אבל אי אפשר להגיד שזו התערבות של מאחורי הקלעים. <br><br>בנוגע לאח הגדול, חלק מהקונספט שם הוא התערבות עמוקה בכל מה שקורה. עם זאת למיטב ידיעתי לא היתה התערבות בבחירת המועמדים להדחה ובהצבעות. ההתערבות הרלוונטית היחידה שאני יכול לחשוב עליה היא כששכנעו אנשים שרצו לעזוב, להישאר וזה לטעמי לגיטימי. <br>

  4. ביקורט 10 בOctober 2009
    הגב

    זה נכון <br>
    אבל נהוג להכליל בז`אנר הריאליטי כל תוכנית שכוללת הדחות מתמשכות. <br><br>אני כותב בעיקר על תוכן ישראלי, אז הורדות בביטורנט פחות מועילות לי. <br>

  5. Reznik 10 בOctober 2009
    הגב

    כשמוסיפים “גלגל הצלה” או דברים כאלו <br>
    זו התערבות, <br>באח הגדול, שהעמידו להדחה את שחר נראה לי והבובלילית כי הם תיאמו עמדות, למרות שבוודאות וראו שמתמודדים אחרים עשו את זה ולא העמידו אותם, זו התערבות. <br>ואני בטוח שיש עוד עשרות דוגמאות שלא עולות לי לראש. <br>

  6. moriarty 10 בOctober 2009
    הגב

    אז תכתוב ביקורות על קולנוע. <br>
    אז גם מקבילית המוחות היא ריאליטי? <br>גם שם יש הדחות. <br><br>בכל מקרה, מה שאתה צריך להבין זה שאין מה לראות, ולא יעזור בית דין. <br>

  7. ביקורט 10 בOctober 2009
    הגב

    אשר ובובלילה שהעמידו להדחה את ש”צ <br>
    בכל המקרים האחרים שאני ראיתי היה אפשר לפרש את הדברים לכאן ולכאן. במקרה המדובר הם חזרו על זה שוב ושוב וניסו לצרף עוד אנשים וזה היה יותר מדי מכדי להתעלם. <br>

  8. פגעסוס 10 בOctober 2009
    הגב

    לחלוטין לא. <br>
    כתבתי "הדחות מתמשכות" הכוונה היא לנבחרת מתמודדים שבכל תוכנית מודח אחד מהם (מינוס גלגלי הצלה, תוכניות ספיישל וכאלה). <br><br>אני לא רואה סרטים בקולנוע אז אין לי מה לכתוב על זה. <br>ואם אין לך מה לראות זה לא אומר שגם לי אין מה לראות. <br>

Leave a comment